Çatalhöyük on BBC
MİMARİZM, Röportaj 2008
Röportajın orijinal sayfasına buradan ulaşabilirsiniz.
“Büro ortamından çok işler ile ilgilenmeyi tercih ediyorum”
Atölyeyi kurduğunuz zamandan bu yana büro ya da atölye algınız nasıl değişti?
Kolektif çalışma anlayışını önemsediğim için atölye kurulduğundan beri, sürekliliği olan ve yeni insanların katılabileceği bir çalışma ortamı kurmak için çaba harcadım. Fakat artık, büro ortamından çok işler ile ilgilenmeyi tercih ediyorum. Çünkü büronun sürekliliğini sağlamak, ayrı bir efor istiyor. Şahsım adına yöneticilik yapmaya çok gönüllü değilim. Yani atölyenin çok büyük bir işletmeye dönüşmesi, sürekli işleyen bir mekanizma olması, herkesin burada kolektif bir çalışma ortamında bulunabilmesi gibi mimari bürolarla ilgili kurulan hayallere çok kapılmadan, ayrı ayrı işlerin düzgün olması ile ilgileniyorum.
Büroyu ayakta tutma çabasının çok da anlamlı olmadığını mı söylüyorsun?
Evet. On yıl sonra anladım ki, büroyu ayakta tutmak için bu kadar efor sarf etmeye gerek yokmuş. İş alırsın, o işi kiminle birlikte yapmak istiyorsan onunla yaparsın. Önemli olan o işin düzgün olmasıdır. Çünkü büro da insan gibi oluş halindedir. Bir sene önce buraya gelseydin, başka bir şey görecektin, üç sene önce gelseydin bambaşka bir şey görecektin. Ama işler, sen yaptıkça bitiyorlar ve yüz sene boyunca orada duruyorlar. Bir de zaten Türkiye’de çok uzun süren bir büro örneği yok. 1950’lerde Melih Birseller çok önemli işler yapmışlar, o dönem için alışılmadık üretim modelleri kurmuşlar. Ama onların yaptıkları binalar bile yıkılırken, kurdukları büro zaten ayakta kalamaz ki.
YAŞAYAN GEÇMİŞ: AŞIKLI HÖYÜK
MİHRİBAN ÖZBAŞARAN – GÜNEŞ DURU – DİDEM TEKSÖZ – SİNAN OMACAN
UFUK ESİN’in anısına
GİRİŞ
1960’ların sonunda, arkeoloji dünyasında, geleneksel arkeoloji anlayışına karşı çıkışla başlayan değişimin günümüze kadar süregelen yansımalarından biri, arkeolojinin ne için ve kim için var olduğunun sorgulanmasıdır. 1970’lerde kabul gören pozitivist yaklaşım metodolojisi ve yorumlamasına getirilen eleştirilere karşı yeni arayışlar ise, etnoloji, etnografya, toplumbilim, deneysel arkeoloji vb. bilim dallarının, disiplinlerin ve yaklaşımların arkeoloji ile birlikte ele alınmasına neden olmuştur. Söz konusu gelişmelere, 1980’lerde, yorumsal arkeoloji, sosyal arkeoloji, yaşayan arkeoloji ve çok seslilik gibi kavram ve yaklaşımların dahil olmasıyla, arkeoloji bugün, dar kapsamlı “kazıbilim” anlayışından sıyrılmayı başarmıştır. Ortaya çıkarılan geçmişle ilgili verilerin bilgiye dönüştürülme sürecine doğrudan ya da dolaylı olarak toplumun ilgili kesimlerinin katılması, etkileşim ve bütünleşme, uygulamada kazı faaliyetlerinin yanı sıra farklı etkinliklerin arkeolojik projeler kapsamında ele alınmasını getirmiştir. Arkeolojik alanların korunması, ortaya çıkarılanların yerinde ya da yerleşme yakınında sergilenmesi, geçmiş yaşam biçimlerinin canlandırılması, bilginin yeni kuşaklara aktarımı; arkeolojik parklar, açık hava müzeleri, sanal müzeler gibi farklı biçimlerde kendini gösterir 1.